Några bra inspelningstips när du ska spela in i studio.

Foto: inspelning av akustisk gitarr

Inspelning av akustisk gitarr i Playground Studio, Halmstad

Att spela in i en studio kan vara en rolig och berikande upplevelse, men det kan också vara en stressande och jobbig process. Skillnaden beror nästan alltid på hur bra förberedd du är inför inspelningen. Här följer några bra inspelningstips för att bättre utnyttja din tid i studion och minimera psykisk stress och onödiga kostnader.

Förberedelser är A&O
– Ha alltid alla låtar färdigskrivna, arren klara och de olika detaljerna för låtarna helt färdiguttänkta och provade innan du går in i studion. Studion är ett dyrt ställe att sitta och komponera, skriva texter och testa olika arrangemang på. Slösa inte bort värdefull studiotid och pengar på saker du istället enkelt kan göra i förväg hemma eller i replokalen. Denna punkten betonar vi gärna extra..

– Om du använder midifiler eller loopar/beats, se till att få ner dessa på CD eller portabel hårddisk/minne, och döp och organisera filerna så att de lätt kan hittas när de ska användas.

– Öva! Ju bättre låtarna sitter i ryggmärgen, desto bättre flyter inspelningen och det blir lugnare att arbeta

– Förbered gärna några fler låtar än du planerar att faktiskt spela in. Skulle någon låt visa sig inte hålla måttet på ett eller annat sätt så har du då alternativ att fortsätta jobba med och komma vidare, utan att behöva tappa humör och flow på vägen.

– Kom till studion utvilad och mentalt inställd på att arbeta. Inspelningen kan ofta vara en fysiskt och psykiskt krävande process. Glöm inte heller mat och dryck.

– Byt strängar och trumskinn dagen innan inspelningen och ta med extra uppsättningar av  trumpinnar, plektrum o s v .

– Ta med din egen rigg om du är en gitarrist och vill fånga ljudet du får från din setup med din gitarr, dina pedaler och förstärkare.  Experimentera gärna med studions instrument , förstärkare och pedaler, det är självklart om du inte vet exakt vad du vill ha för ljud, men sätt också en tidsgräns för det egna testandet om du inte hittar något du blir nöjd med. Det kan annars lätt dra iväg och bromsa upp inspelningen. Låt annars teknikern/producenten , som antagligen är mycket mer bekant med studions utrustning, sound och möjligheter hjälpa dig att hitta det ljud du är ute efter.

– Om du arbetar med en producent, ge honom (eller henne) i god tid i förväg en demo av de låtar du vill spela in i studion. Diskutera produktionsidéer i förväg och försök hitta referenslåtar som liknar det sound du är ute efter.

– Gör en budget på hur mycket pengar du har att spendera totalt på ditt projekt. Uppskatta hur många timmar du tror att det kommer att ta att slutföra projektet i sin helhet. Det tar ofta längre tid än de flesta tror med setup, omtagningar, lyssningar och mixning. Prata med teknikern/producenten om du är osäker på någonting. De har bra koll på hur lång tid olika moment brukar ta. Därför är alla förberedelser enormt viktiga, de sparar mycket onödig dyrbar tid när studioklockan börjar ticka. Studiotid är pengar.

Setup innan inspelning
–  Ska akustiska trummor spelas in så bör trummisen vara på plats minst 2 timmar innan resten av bandet för att packa upp och hinna ställa in ett bra trumljud, testa olika cymbaler, mikrofonplaceringar etc och kunna diskutera enskilt med inspelningsteknikern utan att störas av annat.  Ett bra trumsound är avgörande för ett välljudande inspelning.

– Placera instrument och andra föremål som inte behövs för den aktuella inspelningen någon annanstans i studion där de inte är direkt i vägen. Håll golvytan så öppen som möjligt, och se till att ha tillräcklig yta för varje bandmedlem att kunna röra sig på.

– Vänta gärna i kontrollrummet eller loungen/köket medan varje medlem sätter upp sin rigg och ges tillfälle för sin personliga soundcheck. Försök hålla snacket i kontrollrummet till ett minimum så att  inspelningsteknikern kan fokusera och höra allt som händer i varje soundcheck.

– Efter alla har soundcheckat kommer en hörlurssoundcheck genomföras . På ett liknande sätt kommer teknikern/producenten att fråga vad varje person vill och behöver höra i sin hörlursmix. När detta är klart är det klart att börja spela in.

Inspelning
– Stäng mentalt ut alla mikrofoner, sladdar, hörlurar och annan utrustning som omger dig . Håll dig avslappnad och fokusera inåt på dig själv. Lyssna, hitta och behåll känslan i ditt framförande. Du ska trovärdigt leverera det bästa du kan, koncentrera dig på det under inspelningen.

– Var fokuserad. Studion är ett dyrt ställe att festa och göra annat än att spela in på. Koppla av i pauserna, men ge allt när det gäller. Bjud inte in kompisar och gäster till dina inspelningar – de kommer bara att distrahera dig och andra från att fokusera fullt ut på uppgiften. Undvik onödiga telefonsamtal, stäng av mobilen.

– Gör mer än en tagning av varje låt, men begränsa den till runt 5 tagningar per tillfälle. Oddsen är om du inte har nått upp till det du är ute efter fem tagningar , så kommer du antagligen inte att lyckas bättre på nästa fem försök heller. Flytta till en annan låt för att rensa hjärnan och kom tillbaka senare i mån av tid.

– Lyssna noga! När du tror och känner att du har satt en låt, gå in i kontrollrummet och lyssna noga på alla tagningar innan du går vidare. Även om det kändes ”rätt” vid tagningen, så hoppa inte över en kritisk lyssning efteråt av tagningen. Se till att få spelat in det du är ute efter. Ta inte för givet att det går att fixa saker i mixen efteråt. Det är alltid bättre om det är rätt från början.

– Stäm ditt instrument mellan varje tagning.

– Kolla alltid med inspelningstekniker/producenten innan du spelar in med egna effekter.

– Överlåt ansvaret för tagningarna till teknikern/producenten . De har antagligen mycket större erfarenhet av inspelningssituationer i studio och säkerligen mer objektiva öron som kan höra saker och detaljer som du kanske missar vid inspelningstillfället (tempo, tonpitch, artikulation, småmissar etc ). Lita på att alla inblandade vill att resultatet ska bli så bra som det bara går.

Mixning
– Ta med passande CD-skivor som referens till det sound du är ute efter själv.

– Mixa med lagom volym. För hög volym tröttar ut öronen och hjärnan mycket snabbt. När mixen är klar kan du testa att vräka på mer tillfälligt för att ”känna” hur det låter också.

– Undvik att mixa samma dag som du spelar in .

– Fokusera. Håll snacket i kontrollrummet till ett minimum, fokusera och lyssna uppmärksamt på det som hörs i högtalarna. Det är därför du är där. Undvik att distrahera ljudteknikern, producenten eller varandra med prat om annat under tiden.

– Ta ​​fem eller tio minuters pauser mellan låtarna . Gå ut eller till ett annat rum där det är tyst för att ge öronen en chans att vila lite.

– Mixa aldrig längre än max 8 timmar i sträck, med pauser. Det är stor risk att du måste göra om de sista låtarna i så fall.

– Lyssna efter slumpmässiga ljud som inte ska finnas med, såsom smackande läppar, stampande fötter, digitala knäpp, andningsljud etc. Dessa kommer att förstärkas om och när låten komprimeras ytterligare. Lyssna helst i hörlurar och ta bort dem så fort du upptäcker dem .

– Lyssna efter den övergripande balansen mellan instrumenten. Tänk på låten som en helhet . Alla instrument kan kan inte ligga i fronten och höras lika mycket . När man mixar handlar det mycket om olika sorters kompromisser. Det finns en naturlig tendens för medverkande musiker att man vill att deras egna nivåer ska höjas i mixen även om det kanske inte är vad låten alls kräver. Gör alltid vad som är bäst för låten som helhet. Detta är en sak man lär sig med tiden, men om det skulle uppstå diskussioner, låt producenten eller mixaren med lång erfarenhet bestämma. Det blir oftast det bästa för låtens helhet.

– Om hela bandet är närvarande vid mixningen, utse en person i bandet att vara förbindelselänken mellan bandet och mixaren/producenten. Diskutera era mixidéer bland er själva innan ni kommer in i studion och förmedla dem till teknikern/producenten innan mixningen påbörjas. Försök att vara överens sinsemellan i bandet i förväg, och undvik långdragna diskussioner vid mixningstillfället.

– Lita på mixteknikern/producenten och deras åsikter och synpunkter. De är antagligen mycket bättre på att mixa din låt så att det låter som det ska än vad du faktiskt är, just på grund av sin erfarenhet och kunskap bakom spakarna. Räkna inte heller med att få varje mix exakt rätt vid första försöket. Ta hem CD-r eller USB-minnen med dina mixar och lyssna på så många olika musikanläggningar som möjligt – särskilt små bärbara enheter, vanliga hemstereoanläggningar, och givetvis i bilen. Det är dessa platser folk mest troligt kommer att lyssna på din CD. Lyssna på olika volymer, men se till att inkludera låga, svaga volymer också. Är du nöjd är allt bra. Om inte, gör tydliga anteckningar med dina synpunkter för varje låt och ta dem med dig till nästa mixning så att du kan justera mixen som du vill ha den. Detta kan ibland också behöva upprepas ett par gånger innan du hittar den ”perfekta” mixen.